• +420 733 586 432
  • servis-kopecky@email.cz

Správná péče o vůz po zimě?

Jenom tím, že projedete automatickou myčkou, údržbu auta po zimním období nevyřešíte. Ale na rozdíl od přípravy auta na zimu je nyní nutné se zaměřit především na důkladné vyčištění vašeho "milovaného" vozu.
 
Pokud žijete v domnění, že si na automatické myčce koupíte nejdražší program a pak necháte auto seškrábat v kartáčích, musíme vás zklamat, protože takhle vážně zimní špínu dolů nedostanete. Kartáče automatických myček se nedostanou do různých zákoutí, takže i když na první pohled vypadá auto čisté, v zádveří, podbězích a v místech, kam se běžně člověk nedostane, zůstane dál nasolené bláto. A to si pak vozíte s sebou. A raději pro tuto chvíli ani nehodnotíme, jak se kartáče podepisují na laku auta.

I největší lenoch by měl aspoň jednou na jaře věnovat svému autu půlden a na ruční bezkontaktní myčce, kterých je teď všude plno, auto pořádně umýt. Jistě, výsledek nebude nikdy takový, jako když auto odvezete na profesionální detailing, ale s „wapkou“ se dostanete i do zákoutí, kam kartáčová myčka nemůže. A pomocí aktivní pěny z auta dostanete opravdu hodně nečistot.

Jarní péče o Váš vůz aneb Několik jednoduchých kroků, jak připravit po zimě Vaše auto na jarní sluneční paprsky
Nástup jara je netrpělivě očekáván a u řidičů je takové období synonymem pro výměnu zimních pneumatik za letní. Máte-li své auto ale skutečně rádi, pak byste s koncem zimy neměli opomenout ani jeho čistotu a celkovou kondici exteriéru a interiéru. Přinášíme Vám tipy pro správnou jarní péči.

Mytí je základ

V zimním období je auto vystaveno nečistotám více, než v kterékoli jiné části roku, a proto je třeba odstranit všechny zbytky soli, posypových materiálů i silničních nečistot. Mytí je úkonem, který při péči o auto provádíme nejčastěji, ale také úkonem, jehož nesprávným provedením způsobujeme až 99% všech defektů laku. Naučte se proto své auto umývat správně a uchovejte perfektní kondici laku na svém autě na dlouhou dobu.

Opláchněte svůj vůz od volných nečistot tlakovou vodou nebo wapkou směrem odspoda nahoru! Spodní části vozu jsou nejvíce znečištěné, proto při oplachu odspoda nahoru působí voda nejdéle právě na nejšpinavějších místech, a nejdéle tak rozmáčí nečistoty. Navíc všechny nečistoty z vyšších částí stékají směrem dolů, a pomáhají tak odvádět odmočené nečistoty z prahů, kol nebo podvozkových částí.

Nepoužívejte přípravky na mytí nádobí ani do domácnosti. Na mytí auta vždy používejte pouze přípravky, které jsou určeny přímo pro specifické potřeby aut. Doporučujeme vždy používat pouze kvalitní, ověřené, pH neutrální autošampony, které odstraňují nečistoty z povrchu, ale zároveň neoslabují ochrannou vrstvu, nevysušují povrch, neškodí plastům či kovům a jsou ke všem exteriérovým automobilovým povrchům zcela šetrné. Předejdete tím předčasnému stárnutí a ztrátě kondice Vašeho vozu a udržíte si jeho perfektní vzhled po dlouhou dobu. Všechny šampony Meguiar’s splňují výše uvedené parametry, a navíc jsou biologicky odbouratelné.

Umyjte šamponem celou karoserii odshora dolů, tedy od nejčistších částí k těm nejšpinavějším.

Vyhněte se použití molitanové mycí houby. Molitanová houba totiž nečistoty, které leží na povrchu laku nedokáže absorbovat do sebe a houbou tyto nečistoty na lak pouze přitlačíte. Nečistoty se nemají kam schovat, a tak fungují na povrchu houby jako brusný papír. Stačí drobný pohyb po laku a vzniku škrábanců už nic nezabrání.

Nejlepší variantou pro mytí Vašeho auta je použití vhodné mycí rukavice z mikrovlákna X3002 Meguiar’s Microfiber Wash Mitt nebo jemné vlny (např. jehněčí – A7301 Meguiar’s Lambswool Wash Mitt). Tyto materiály jsou k laku velmi šetrné, a navíc mají dlouhá vlákna, která účinně zachytávají a absorbují nečistoty uvnitř. Výsledkem toho je, že nečistoty jsou šetrně zvedány z povrchu laku, a do kontaktu s lakem tak přicházejí pouze jemná vlákna, která lak žádným způsobem nepoškodí.
 
Auta mají v karoserii také dutiny, které slouží k odtoku vody. Jenže ty jsou poměrně úzké a často se ucpou. Napadá do nich listí, prach a voda pak neodtéká, kudy má. V takových místech se pak drží vlhkost i sůl a plech tam začíná brzy reznout. Vyčistěte proto všechna místa, kudy má odtékat voda. Navíc lze poměrně brzy odhalit, kde je již karoserie napadena korozí, tak můžete začít vše řešit včas a nečekat, až vám uhnije celý práh.
Sůl zůstane tam, kam se kartáče nedostanou
Důkladně vystříkejte podběhy, kde se té špíny drží opravdu hodně. Pozornost věnujte i podvozku. Některé ruční myčky dokonce mytí podvozku umožňují, jinde nezbude, než se s hadicí ohnout. Vůbec není od věci nechat u auta provést ochranný nástřik podvozku, zvláště pokud se nikdy nedělal. Sice je to činnost, kterou se doporučuje dělat před zimou, ale pokud se tak nestalo, tím spíše si ji dejte za úkol nyní. Právě podvozek moderních aut je místo, které rezne nejčastěji.
 
Moderní auta mají odtoky v karoserie chráněné mřížkou proti hrubým nečistotám
 
I záhyby, ve kterých se může držet listí a nečistoty, je potřeba vyčistit
 
Alespoň jednou za rok by se mělo vyčistit také okolí pantů ve dveřích
 
Nečistoty a pozůstatky soli v místě uchycení blatníků mohou odstartovat korozi
Zejména majitelé bílých aut si možná všimnou malých oranžových teček. To není koroze karoserie. Zatím. Jsou to reznoucí částečky polétavého kovu, které se zasekávají do laku. Takto napadané auto je potřeba dekontaminovat, ale to už je spíše práce pro specialisty. Možná si řeknete, že to je věc, kterou má smysl řešit u drahých luxusních aut, případně veteránů, ale je to na zvážení. Každé auto přece může vypadat hezky.
Pozornost věnujte také interiéru, který dostává přes zimu opravdu zabrat. V botách si nanosíte do auta špínu, sůl a vlhkost. Základní péče, kterou zvládnete doma, by měla obsahovat důkladné vyklepání koberců a pořádné luxování interiéru. Spousta vlhkosti, prachu, mastnoty a špíny bude i na oknech. Ošetřete také plastové části a pozornost věnujte kůži. Používejte jen šetrnou autokosmetiku. Není od věci nechat sedačky a koberce vyčistit tzv. mokrou cestou, ale to vyžaduje odstavení auta minimálně na celý den.
Nutný servis? Držte se plánu
To by bylo k mytí, ale každé auto potřebuje také servisní péči. Přezouvání pneumatik dnes řešit nebudeme, ale kdo přezouvá doma svépomocí, ten by měl skutečnost, že sundavá kola, využít ke kontrole zavěšení a brzd, když už k nim má takhle snadný přístup. A nezapomeňte si pneumatiky také dofouknout. Kontrolovat tlak v pneumatikách byste měli minimálně jednou za měsíc, ideálně ještě častěji. Jen se přiznejte, jestli před každou jízdou obejdete auto a aspoň pohledem zkontrolujete, zda jsou pneumatiky nahuštěné...
 
Na čem lze při servisu auta šetřit a na čem rozhodně ne
 
Ohledně výměny oleje a dalších provozních náplní dodržujte svůj servisní plán. Ale mimo ten věnujte pozornost klimatizaci. Spousta lidí ji v zimě vůbec nezapíná, takže zkontrolujte (případně nechte zkontrolovat), zda je v ní dostatek chladicího média. Vyplatí se každý rok klimatizaci dezinfikovat. A pokud jste to nikdy nedělali, tak ji nechte profesionálně vyčistit. Výměníky a různé záhyby ve vedení vzduchu jsou živnou půdou pro bakterie. Spolu s čištěním klimatizace vyměňte také kabinový filtr.
Komu v nádržce ostřikovačů zbyla zimní směs, nemusí panikařit jako s letní směsí před prvními mrazy. Ovšem zimní směs nepomáhá odstraňovat hmyz z čelního skla tak dobře jako směs letní. A když už jsme u stírání, vyměňte po zimě stěrače. Nové lišty stojí jen pár stovek.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej.

  
  
Zpět